Motor

Modificeret scooter

Motoren i DTU Dynamo startede sit liv som en 50ccm scooter motor. Igennem årene er motoren dog blevet så kraftigt modificeret og redesignet af de studerende på holdet, at der i dag kun er topstykket tilbage fra den oprindelige motor. De studerende har med andre ord selv designet og fremstillet gearkasse, krumtaphus, svinghjul m.m. og har også selv stået for programmering af bilens motorstyring. Motoren er desuden. blevet ombygget til at køre på det CO2-neutrale brændstof bioethanol (2nd generation, E100) – et bæredygtigt brændstof, der udvindes af restprodukter fra afgrøder, der ikke kan bruges til fødevarer.

Omfattende redesign

Motor og drivlinje (krumtaphus, kobling/koblingshus, gearkasse, motorstyring m.m.) er alt sammen blevet redesignet og konstrueret af de studerende på økobilskurset. Dette er sket for at give motoren så optimale driftsbetingelser som muligt og dermed reducere identificerede energitab i form af friktion o. lign. til et absolut minimum. Reduktion af tab og friktion betyder at motoren skal arbejde mindre for at drive bilen og derved får minimeret sit brændstofforbrug.
Som noget nyt i 2016 er motoren blevet ombygget til at arbejde med såkaldt ”Miller”-ventilstyring, hvilket forventes at forbedre brændstoføkonomien yderligere.

 

Motortype

Vandretliggende
1 cylinder
4-takter
3 ventiler pr. cylinder
SOHC

Motorstørrelse

49ccm

Hestekræfter

Ca. 2,6 kW (3,5 hk) @ 4000 rpm

Moment

Ca. 3,7 Nm @ 3700 rpm

Boring/slaglængde

38.0/43.5mm

Kompressionsforhold

Op til 14.0 : 1

Brændstofforbrug

Op til 665 km/l (benzinekvivalent) på 2nd generations bioethanol (E100).