Dynamo 9.0's motor

Motor

Modificeret knallert

Motoren i Dynamo 10.0 er bygget på basis af en 50ccm knallert motor der er blevet ombygget til at køre på det CO2-neutrale brændstof bioethanol (2nd generation). Selvom om motoren i DTU Dynamo 10.0 startede sit liv som en almindelig knallert motor, er den i årenes løb blevet så kraftigt modificeret, at der i dag reelt kun er topstykket tilbage fra den oprindelige motor. Med andre ord er den nuværende motor altså næsten 100% DTU design, tegnet og konstrueret af de studerende på holdet.

Omfattende redesign

Motor og drivlinje (krumtaphus, kobling/koblingshus, gearkasse og motorstyring) er alt sammen blevet redesignet og konstrueret af de studerende på økobilskurset. Dette er sket for at give motoren så optimale driftsbetingelser som muligt og dermed reducere identificerede energitab i form af friktion o. lign. til et absolut minimum. Reduktion af tab og friktion betyder at motoren skal arbejde mindre for at drive bilen og derved får minimeret sit brændstofforbrug.

Motoren er desuden blevet ombygget fra at køre på almindelig benzin til at køre på det CO2-neutrale brændstof bioethanol (2nd generation). Motoren er koblet til en 2 gears automatgearkasse, hvor 1st gear udelukkende bruges til igangsætning, mens 2nd gear bruges til acceleration.

Coast and burn
For at få det mest optimale og brændstoføkonomiske køreslesmønster i forbindelse med Shell Eco-Marathon konkurrencen, har DTU Roadrunners udarbejdet et kørselsmønster kendt som Coast and burn. I praksis betyder dette kørselsmønster at bilen bliver accelereret op til ca. 35 km/t vha. dens forbrændingsmotor (burn-fasen), hvorefter motoren slukkes og bilen triller i frigear indtil den når en given minimumshastighed (coast-fasen), hvorefter motoren igen tændes og accelererer bilen op. I forbindelse med Shell Eco-Marathon er det et krav at alle Urban Concept biler har 1 obligatorisk stop pr. omgang. Dette obligatoriske stop er inkorporeret i Coast and brun strategien, og bilens lave luft- og rullemodstand betyder at bilen kan køre en omgang på den 1.6 km lange bane i Ahoy! Rotterdam på 2-3 burns, altså 2-3 accelerationer med forbrændingsmotoren.

 

Motortype Vandretliggende
1 cylinder
4-takter
3 ventiler pr. cylinder
SOHC
Motorstørrelse 49ccm
Hestekræfter Ca. 2,6 kW (3,5 hk) @ 4000 rpm
Moment Ca. 3,7 Nm @ 3700 rpm
Boring/slaglængde 38.0/43.5mm           
Kompressionsforhold  Op til 15.0 : 1
Brændstofforbrug Op til 612.3 km/l (benzinekvivalent) på 2nd generations bioethanol.