Aerodynamik

Luftmodstand er en af de største udfordringer for ingeniører i forbindelse med bilkonstruktion – og DTU Dynamo 10.0 har ikke været nogen undtagelse. Dynamo 10.0’s yderskal er designet til at give bilen lavest mulig vindmodstand under kørsel, for at minimere den mængde energi der ellers ville blive brugt til at bryde vinden. Lav vindmodstand betyder at bilen ruller lettere, at motoren skal arbejde mindre for at accelerere bilen op og at brændstofforbruget minimeres.

Dynamo aerodynamik 
Model af Dynamo 10.0's aerodynamiske design

Udviklingen af skallens design

I forbindelse med designet af skallen har der været lagt meget vægt på fysiske tests og computer simuleringer af den omgivende skal. Skallen er først blevet fremstillet som en fysisk skalamodel (udfræset i materialet cibertool) som er blevet testet i vindtunneler ved DTU mekanik. Efterfølgende er den nye skal også blevet fremstillet som en 3D computer model, som er blevet analyseret ved hjælp af CFD (Computational Fluid Dynamics). Resultaterne af de fysiske tests og simulationer er blevet brugt til at forfine skallens form, hvilket har resulteret i at Dynamo 10.0 har opnået en vindmodstandskoefficient (den såkaldte Cd-værdi) på ca. 0.19. Til sammenligning har en normal, gennemsnitlig familiebil en Cd-værdi på mellem 0.27 og 0.32.