Coast and burn
For at opnå bedst mulige forbrugstal, har de studerende på DTU’s økobils kursus arbejdet intenst på at udtænke den bedst mulige kørestil til det årlige Shell Eco Marathon på Ahoy! Street Circuit i Rotterdam, Holland. Det har affødt en kørestrategi, hvor motoren kun bruges ved noget af kørslen rundt på banen. Fra startlinjen sætter bilen i gang for egen motorkraft i 1st gear. Når bilen er lidt oppe i fart skifter køreren til 2nd gear, hvorefter bilen accelereres op til ca. 35 km/t. Når bilen har nået 35 km/t slukker køreren for motoren og lader bilen trille i frigear til ca. 20 km/t, hvorefter forbrændingsmotoren igen tændes og bilen accelereres op til 35 km/t.
Specielle kuglelejer giver maksimal fremdrift
Fordi bilen er forsynet med specielle envejskuglelejer på den drivende aksel (lejer der kan isolere drivakslen fra hjulet, så bilen kører frihjul når motoren er slukket) kan den trille langt på den opbyggede fart. Når bilen har tabt tilstrækkelig meget fart og er kommet ned omkring 20 km/t, tænder føreren igen motoren og accelererer bilen op til 35 km/t, hvorefter motoren igen slukkes. Dette kørselsmønster gentages over hele banens længde og betyder at motoren reelt kun bruger brændstof i accelerationsfasen.
Samtidig bevirker den lave rullemodstand i dæk og lejer at bilen ikke taber unødig energi når den ruller og derfor kan køre længere uden tændt motor. Denne kørestil kaldes ”coast and burn”, hvor ”coast” betyder at trille, og ”burn” naturligvis betyder forbrænding. Kørestrategien er nøje tilpasset banen, så køreren ved præcis hvornår bilen skal trille og hvornår motoren skal bruges for at opnå det bedst mulige resultat.