DTU Innovator drives af en 50cc 1 cylindret motor, designet og udviklet af de studerende på holdet. Motoren er designet på baggrund af erfaringer fra motoren i DTU Dynamo, men kører på almindelig benzin for at undersøge motorens effektivitet på benzin i modsætning til bioethanol. Motoren kan dog let ombygges til køre bioethanol i stedet for benzin ligesom Urban Concept bilen.
Motoren driver bilens baghjul via en slyngkobling.
Motortype
|
Vandretliggende
1 cylinder
4-takter
3 ventiler pr. cylinder
SOHC
|
Motorstørrelse
|
50ccm
|
Hestekræfter
|
Ca. 2,6 kW (3,5 hk) @ 4000 rpm
|
Moment
|
Ca. 3,7 Nm @ 3700 rpm
|
Boring/slaglængde
|
38.0/43.5mm
|
Kompressionsforhold
|
Op til 14.0 : 1
|
Brændstofforbrug
|
Op til 665 km/l (benzinekvivalent) på 2nd generations bioethanol (E100).
|