Aerodynamik

Design af bilens yderskal optimerer brændstofforbruget
Bilens overskal består af to dele (hhv. front og bag skal), som begge er udført i tynd kulfiber. De to overskaller dækker hele bilens længde og har den åbenlyse fordel at beskytte både fører, motor og andre indvendige komponenter mod vind og vejr. Skallerne bidrager i høj grad også til bilens ekstremt lave brændstofforbrug, idet de udgør et vigtigt aerodynamisk element. Skallen er designet til at give bilen så lav vindmodstand som muligt, hvilket betyder at motoren skal arbejde mindre og at bilen dermed bruger mindre brændstof. Det super aerodynamiske design giver DTU Dynamo en vindmodstandskoefficient Cd på ca. 0.14.

Super strømlinet

Luftmodstand er en af de største udfordringer for ingeniører i forbindelse med bilkonstruktion – og DTU Dynamo har ikke været nogen undtagelse. DTU Dynamos yderskal er designet til at give bilen lavest mulig vindmodstand under kørsel, for at minimere den mængde energi der ellers ville blive brugt til at bryde vinden.

Udviklingen af skallens design
I forbindelse med designet af skallen har der været lagt meget vægt på fysiske tests og computer simuleringer af skallens aerodynamiske egenskaber. Skallen er først blevet fremstillet som en fysisk skalamodel (udfræset i materialet cibertool) og testet i vindtunneler ved DTU mekanik. Efterfølgende er den nye skal også blevet fremstillet som en 3D computer model, som er blevet analyseret ved hjælp af CFD (Computational Fluid Dynamics). Resultaterne af de fysiske tests og simulationer er blevet brugt til at forfine skallens form, hvilket har resulteret i at DTU Dynamo har opnået en vindmodstandskoefficient (den såkaldte Cd-værdi) på ca. 0.14. Til sammenligning har en normal, gennemsnitlig familiebil en Cd-værdi på mellem 0.27 og 0.32.

 

DTU Dynamo 11