Konstruktion

DTU Dynamo er bygget op omkring en selvbærende kulfiber monocoque konstruktion. Bilens monocoque er dimensioneret til at have så lav egenvægt som mulig, men stadig styrke nok til at kunne bære vægten af fører, motor, brændstof, bagage og evt. ekstra belastninger.

Både monocoque og yderskaller er designet af DTU studerende og støbt i samarbejde med DTU’s kulfiber- og kompositafdeling på DTU campus Risø. Førerplads og motor er placeret så tæt på bilens midtpunkt som muligt, dels for at opnå en optimal vægtfordeling på bilen, dels af hensyn til at forbedre bilens køreegenskaber og trækkræft ved at fordele vægten ligeligt mellem de fire hjul. Motoren er placeret lige bag føreren, adskilt af monocoquen samt en brandvæg i kulfiber.

Placering af motoren
Motoren ligger lige foran den trækkende aksel og er vinklet sådan at stemplet ligger næsten vandret. Alle hjulbrønde er, af hensyn til sikkerhed og aerodynamik, indkapslet i kulfiber skærmkasser så det ikke er muligt for hverken fører eller tilskuere at komme i kontakt med hjulene under kørsel. Gearkassen er placeret så den ligger ca. mellem de tog baghjul af hensyn til optimal placering af både motor og gear.

 

Konstruktionen af DTU Dynamo 12.0